De laatste week van april staat bekend als Fashion Revolution Week, ter nagedachtenis aan de dood van duizenden textielarbeiders als gevolg van een arbeidsongeval in Rana Plaza. In deze context werden de vragen die consumenten aan merken moeten stellen voor bewuste consumptie verzameld op het Fashion Revolution Turkey-account. Geïnspireerd door dit, wilden we meer gedetailleerde informatie geven over onze productie.
Al onze producten worden in Turkije geproduceerd.
Onze fabrikant en producten hebben het GOTS-certificaat, het strengste standaarddocument dat aan biologische katoenen stoffen wordt gegeven. Als de stoffen vanaf nul worden geproduceerd, worden ze geleverd door de stoffenwinkels waarmee ze samenwerken en worden ze geverfd in overeenstemming met de definitie van biologisch.
Biologisch gecertificeerde productie wordt uitgevoerd van het eindproduct tot het verven en bedrukken van de stof. Want als de kleurstof die de hele stof bedekt niet voldoet aan de norm, is het zinloos om het product biologisch te noemen.
Wij vinden het zonde om ons druk te maken over het verkopen van elk product alleen in het seizoen en het regelmatig vernieuwen van onze collecties. In tegenstelling tot fast fashion productie, werken wij aan een paar producten en collecties en blijven we de resterende maten verkopen.
Een deel van de opbrengst van de verkoop wordt periodiek naar de Koruncuk Foundation en enkele milieuorganisaties gestuurd.
Daarom zorgen wij ervoor dat ons productieproces verloopt volgens de arbeidsomstandigheden in Turkije, op een manier die zo min mogelijk schade toebrengt aan het milieu en waarbij de nadruk ligt op sociale rechten.
Dit is het productiegedeelte van de baan. Dus wat kunnen we doen als consument?
Ik denk dat het belangrijkste is dat je alleen koopt wat je nodig hebt.
Wanneer nodig is het belangrijk om kleding te kopen die lang mee kan. Hiervoor moeten belangrijke stukken die elk seizoen gedragen kunnen worden en kwaliteitsproducten die gedragen kunnen worden zonder ze te dragen de voorkeur krijgen.
Wanneer wij onze voorkeuren ten gunste van lokale bedrijven inzetten, kunt u zien waar uw geld naartoe gaat, naar wie, waar en voor wie het ten goede komt.
Zelfs als je een standaardproduct koopt, moet je proberen het zo lang mogelijk te gebruiken. De plaats van reparatie, verandering en donatie van kleding moet toenemen in ons leven. We moeten niet vergeten dat elk ongebruikt product terugkeert in het milieu als afval.
Wat gebeurt er anders? De meeste fast fashion fabrikanten voeren hun productie uit in het Verre Oosten door werknemers in dienst te nemen met zeer lage lonen, en al het productieafval – met name de kleurstoffen in textiel – blijft in dat land. Helaas betalen werknemers in India en China de T-shirts die wij heel goedkoop kopen met hun gezondheid.
Is het makkelijk om volgens deze principes te winkelen? Natuurlijk niet. Nadat ik dit merk had opgericht, realiseerde ik me dat het niet mogelijk is om textiel te produceren tegen zeer lage prijzen. Natuurlijk zijn al deze principes geldig voor degenen die het zich kunnen veroorloven en deze keuze kunnen maken. Het feit dat ten minste sommigen van ons hun voorkeuren veranderen, zal het leven veranderen van degenen die deze keuze niet kunnen maken.
Als dit onderwerp u interesseert, hebben we een aantal suggesties voor bronnen op een rijtje gezet waarmee u meer gedetailleerde informatie kunt verkrijgen en kunt volgen over de gevolgen van de textielindustrie en de fast fashion die uit de hand lopen:
Echte kosten (film)
Riverblue (Documentaire)
Inleiding tot Patriotisme 101, Seizoen 5, Aflevering 5, De lelijke kant van fast fashion (Netflix-productie)
Fashionopolis- Dana Thomas (Boek)
Als u vragen of suggesties voor andere bronnen heeft, kunt u deze als opmerking vermelden.